Skatteetaten tilbyr nå e-faktura ved innbetaling av skatt til alle skatteytere – både privatpersoner og bedrifter.
E-faktura betyr at privatpersoner vil få faktura fra Skatteetaten ferdig utfylt rett i nettbanken, i stedet for i posten eller tilsendt i Altinn. Bedrifter kan inngå e-fakturaavtale med Skatteetaten ved å registrere seg i det offentlige fakturaregisteret ELMA. Virksomheten vil da få faktura fra Skatteetaten direkte i eget regnskapsystem.
E-faktura for privatpersoner
Velg å opprette e-fakturaavtale neste gang du betaler inn skatt. Dersom du skal betale restskatt og beløpet du skylder er delt i to fakturaer, vil du få tilbud om å inngå avtale ved betaling av første faktura, men avtalen blir ikke aktivert før begge fakturaene er betalt.
Opprett e-fakturaavtale uten å betale skatt: Logg deg inn i banken, velg e-faktura i menyen, og bruk KID-nummerreferansen for å opprette avtale med Skatteetaten. (De 11 sifrene av KID-nummeret vil være din e-faktura-referanse når du skal opprette avtale i nettbanken – de står oppgitt på Selvangivelsen din.)
E-faktura for bedrifter
Registrer bedriften i det offentlige fakturaregisteret ELMA for å kunne motta e-fakturaer fra skatteetaten. Da vil bedriften din få faktura for innbetaling av skatt automatisk inn i eget regnskapssystem.
Les mer om e-faktura i artikkelen fra Skatteetaten.